איך נראה פענוח CT מוח וראש?

הדמיית MRI במחלת טרשת נפוצה

הראש והמוח שנמצא בתוכו הם איברים חיוניים ואפילו קריטיים. בהתאם בכל מצב שבו ישנה מצוקה כלשהי שקשורה לתפקוד המוח או למבנים שמרכיבים את הראש, חשוב מאוד לקבל תמונת מצב מפורטת מאוד ומדויקת לחלוטין. – ואת האפשרויות הקיימות, הן בבדיקת CT או בבדיקת MRI.

שתי הבדיקות מבוססות על מכשירים משוכללים מאוד, אבל החוליה החשובה ביותר בדרך לאבחון המבוקש היא הפענוח. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע לגבי פענוח MRI או CT ראש ומוח.

מה נמצא בתוך המוח שלנו?

החלוקה העיקרי של המוח האנושי היא למוח קטן, מוח גדול וגזע המוח. במוח הקטן נמצאים חצי מתאי העצב של המוח (למרות שכפי שניתן להבין מהשם שלו הוא יחסית קטן ומשקלו הוא בסך הכל שישית ממשקל המוח), בגזע המוח יש סיבי עצב שקשורים גם למערכת המוטורית וגם למערכת החישה, והוא אחראי בין השאר על תנועות העיניים, שרירי הנשימה ו-ויסות הטמפרטורה, ואילו המוח הגדול תופס כמעט את כל חלל הגולגולת ומכיל את 4 האונות (פרונטלית, קודקודית, רקתית ועורפית).

עוד דרך להתבונן על המוח – גם במסגרת פענוח התוצאות של בדיקת MRI או בדיקת CT – היא לפי 4 האונות שמרכיבות את כל אחת מההמיספרות (זו הימנית וזו השמאלית). האונה הפרונטלית תופסת בערך שליש מהשטח של המוח ואחראית על מוטיבציה, קשב, זיכרון, שפה, פחד, אינטראקציות חברתיות, יצר ההרפתקנות ועוד. האונה העורפית נמצאת בחלקו האחורי של המוח והיא זו שמופקדת על עיבוד המידע ממערכת הראייה. גם האונה הקודקודית קולטת מידע מהחושים ומעבירה אותו הלאה. באונה הרקתית תמצאו את ההיפוקמפוס ואת האמיגדלה, שני מרכיבים מהותיים של המערכת הלימבית שקשורה לרגשות, למידה ועוד.

חלוקה אחרת של המוח היא בהתאם לסוג הרקמות, ובפרט ישנם חומר לבן וחומר אפור. החומר הלבן מקשר בין האזורים האפורים והוא כולל מיאלין שמאפשר העברת אותות במהירות רבה מאוד, ואילו החומר האפור, שהוא גם המרכיב העיקרי בקליפה של המוח הגדול, מעביר מידע ומעבד אותו.

מי בוחן את הממצאים של מכשירי ה-CT וה-MRI?

הממצאים של בדיקות ה-CT וה-MRI מן הסתם לא יאמרו כלום לעין לא מקצועית – אבל רדיולוג יודע “לתרגם” אותם למידע על כל מרכיבי המוח הנ”ל. בעיקר אמונים הרדיולוגים, שהם רופאים שעברו התמחות מיוחדת בפענוח תוצאות מכשירי דימות (הכשרה ארוכה שנמשכת 5 שנים), על זיהוי כל חריגה מהנורמה הרצויה.

אבנורמליות במבנה המוח פירושה זיהום, דימום, גידול, בצקת, תהליך תופס מקום, תהליך אוטם ועוד, וכל אלה מעידים על פגיעה או מחלה שחשוב לטפל בה בהקדם.

מדוע נדרש לעתים פענוח פרטי?

הרדיולוגים שמועסקים בבתי החולים ובמכוני ה-CT וה-MRI הם אנשי מקצוע אחראים שעברו את ההכשרה הנדרשת. הבעיה היא שבארץ חסרים רדיולוגים, ובמידה משמעותית. כתוצאה מכך מי שכן עובד בתחום נדרש לבצע פענוחים רבים בזמן נתון, והתוצאה של העומס יכולה להיות איחור באבחון או חוסר אבחון .

במקרים של בדיקת CT או בדיקת MRI של המוח, כל חוסר אבחון  של פריט מידע עלול להיות קריטי – ולכן במצבים אלה מומלץ לפנות לשירות פענוח פרטי. הפענוח הפרטי מבוצע על-ידי נוירורדיולוגים בכירים ועתירי ניסיון, שבנוסף גם מקדישים לתוצאות הדימות את כל תשומת הלב הנדרשת, ובהתאם הסיכון לטעות נמוך. תוצאות פענוח פרטי מתקבלות תוך 24 שעות.

איך נראה פענוח CT מוח וראש?
4 (80%) 3 votes
1 תגובה

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים