ארובות העיניים הן מבנים בעלי חשיבות רבה מבחינת בריאות העין – אלו הם השקעים בגולגולת שבתוכם נמצאים כל המרכיבים שמבטיחים ראייה תקינה, ובנוסף הם מספקים לעין הגנה. בכל מצב שבו ישנה בעייה כלשהי שקשורה ליכולת חיונית זו נדרש אבחון מקצועי על בסיס תמונת מצב מפורטת ומדויקת, ומי שמספקת את כל המידע הרלוונטי לאבחון היא בדיקת MRI.

המבנה של ארובות העיניים

ארובת העין היא כאמור שקע בגולגולת. בתוך השקע נמצאים גלגל העין, השרירים שתפקידם הוא להניע את העין, כלי דם שמזינים את האיבר החשוב, תאי עצב שמאפשרים תקשורת בין העין למוח, רקמות שומן שתפקידן הוא לבלום זעזועים ורקמות חיבור שתפקידן הוא לייצב את גלגל העין (כך שהן מהוות למעשה עוגן).

הארובה עצמה מורכבת מתקרה (שכוללת את העצם הפרונטלית ועוד חלק מעצם הספנואיד), רצפה (שכוללת חלקים מהעצם הזיגומטית, עצם הפלטין והעצם המקסילרית), קיר פנימי (סמוך לאף), קיר צידי (שמורכב מהעצם הזיגומטית ומחלק של הספנואיד) וכן מספר חריצים. למידע נוסף על רפואת עיניים לחצו

מהן הבעיות שעלולות להיווצר בארובת העין?

הקירות הפנימיים בארובות העיניים הם מבנים דקים ועל כן עלולים להישבר בכל מקרה שבו האזור סופג מכה חזקה או שנגרמת לו חבלה מסיבה כלשהי. גם הרצפה בארובות העיניים יחסית דקה ועל כן מועדת לפורענות – הן שבר והן חדירה של זיהומים דרכה אל תוך הארובה. גם דרך הקירות הפנימיים עלולה להתבצע חדירה של מזהמים שונים אל תוך הארובות עצמן ואל האיברים הרגישים שנמצאים בהן.

בעיות שונות הקשורות לארובות העיניים – בין אם חבלה, בין אם תהליך זיהומי, בין אם תהליך דלקתי ובין אם גידול – באות לידי ביטוי בבלט עין, בעין שקועה, בכפל ראייה, בפזילה, בתנועה מוגבלת של העין, בעין אדומה, בראייה מטושטשת ובכאב. כשאדם סובל מאחד הסימפטומים הנ”ל או יותר, ההמלצה היא לנצל את אחד מאמצעי הדימות המתקדמים – MRI ארובות עיניים או CT.

באילו מקרים מומלצת בדיקת MRI ארובות עיניים?

היתרון המרכזי של MRI ארובות עיניים על פני CT הוא היכולת הטובה יותר להדגים את תפקודה של מערכת העצבים ובהתאם לאתר בדיוק מרבי בעיות שמקורן עצבי. דלקת של עצב הראייה (שהיא אחד הסימפטומים של טרשת נפוצה) היא דוגמה טובה מאוד לבעיה ש-MRI ייטיב לזהות, ועוד דוגמה היא איסכמיה של עצב הראייה – פגיעה שעלולה להיגרם עקב סוכרת, פגיעה בכלי דם או גיל מבוגר. האיסכמיה באה לידי ביטוי בקושי לראות גוונים וצבעים, בירידה חדה של חדות הראייה ובמקרים החמורים גם עיוורון.

מקרים אחרים שעבורם ההתוויה המקובלת היא MRI ארובות עיניים הם גידולים אשר לוחצים על תאי עצב. גידול אחד שכזה הוא מנגיומה – שנמצאת גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים – ועוד גידולים שניתן לאתר ביעילות באמצעות מכשיר ה-MRI (וכמובן פענוח מקצועי של ממצאי המכשיר) הם שוואנומה, ציסטה דרמואידית, ליפומה ולימפאנגיומה.

גם כשישנו חשד לבעיה הקשורה לכלי דם בארובות העיניים, ההדמיה המומלצת היא MRI.

חשיבות הפענוח

דגש חשוב במיוחד במסגרת MRI ארובות עיניים הוא איכות הפענוח. המבנים השונים שמרכיבים את ארובות העיניים ונמצאים בתוכן הינם מטבעם קטנים ומורכבים, ובמצב שכזה עלולים להתפספס ממצאים קריטיים. רק רדיולוגים בעלי ניסיון עשיר בפענוח בדיקת MRI ספציפית זו יכולים להבטיח – ולקיים – פענוח מושלם בדרך לאבחון מדויק לחלוטין ומציאת הפתרון הטוב ביותר לכל בעיה.

ארובות עיניים MRI
5 (100%) 1 vote