למה כדאי לבצע חוות דעת נוספת לבדיקת CT?

CT23

המין האנושי יודע לפתח טכנולוגיות מרשימות מאוד בתחומים רבים. מכשיר ה-CT, שפותח כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת ומאז השתכלל עוד, הוא דוגמה מצוינת לכך. מצד שני אנחנו רק בני אדם, ולכן הניצול של היכולות הגבוהות של הסי.טי. הוא לא תמיד אופטימלי.

ליתר דיוק, המכשיר עצמו תמיד מספק ממצאים מדויקים ומפורטים מאוד אודות מצבם של איברים פנימיים בגוף האדם, כולל המוח וכלי הדם. לעומת זאת פענוח תוצאות בדיקת CT עלול להיות שגוי – ולמעשה לא “עלול” אלא שזה המצב בפועל.

כמה בדיקות CT מסתיימות באבחון תת מיטבי ?

קצת קשה להאמין, אבל לפי גורמים בכירים בתחום הרפואה הציבורית בישראל, בין 10 ל-20% מבדיקות ה-CT לא מספקות את התועלת האפשרית בגלל טעות כזו או אחרת במהלך הפענוח שלהן.

מדובר כמובן בנתון לא קל לעיכול וכזה שמחייב, אחרי התדהמה הראשונית המובנת מאליה, פעולה, והפעולה המתבקשת היא פנייה לקבלת חוות דעת רפואית שניה לCT. 

מדוע ישנן טעויות  בפענוח CT?

הצורך בקבלת חוות דעת שנייה לסיטי נובע בעיקר מהמחסור המשמעותי מאוד ברדיולוגים בישראל. רדיולוגים הם רופאים שלאחר סיום ההכשרה הבסיסית (שכידוע נמשכת 7 שנים) עוברים התמחות ספציפית בפענוח תוצאות בדיקות דימות (CT, רנטגן, MRI ועוד). ההתמחות אורכת 5 שנים נוספות, וכשמציבים את רמת השכר של הרדיולוגים מול ההשקעה העצומה בהתמקצעות, מבינים מדוע חסרים רדיולוגים. מעבר לכך, התקנים הקיימים בבתי החולים שבהם פועלים מכוני CT גם כן לא מתאימים לצרכים העכשוויים של הציבור ולמדינה שיש בה כבר 9 מיליון בני אדם – וכשבכל שנה נערכות כמיליון בדיקות CT.

התוצאה של הפער בין כמות הבדיקות לבין מספר המפענחים היא פרק זמן קצוב וקצר מדי לכל פענוח, ולחץ הזמן מטבעו מייצר טעויות.

מה עלול לקרות כתוצאה מפענוח תת מיטבי ?

חשוב לזכור: בדיקת CT מתקיימת במצבים רפואיים מורכבים. בהתאם כל טעות, ולו הקלה ביותר, בפענוח עלולה לגרום לנזקים חמורים.

סוג אחד של נזק הוא כשאדם בריא עובר טיפולים קשים וחווה תופעות לוואי בעייתיות, לעתים אף כאלה שפוגעות בבריאותו (שכן לעתים כדי לטפל במחלה אחת אין מנוס מנזק מסוים למערכות אחרות בגוף – אבל כשהאדם כלל לא חולה, הנזק כמובן מיותר ואף מקומם).

סוג שני של נזקים הוא כשאדם חולה לא מקבל בזמן טיפול חיוני, עקב פספוס הממצאים שמעידים על פגיעה באיבר כזה או אחר. בלא מעט מקרים האיחור בטיפול גובה מחיר יקר מאוד בדמות נזקים בלתי הפיכים.

הפתרון: חוות דעת רפואית נוספת לבדיקת CT.

איך אפשר לדעת בוודאות שחוות הדעת הנוספת תהיה מדויקת?

חוות דעת נוספת ל-CT ניתנת על-ידי נוירו-רדיולוגים בכירים ובעלי ניסיון רב במיוחד. השילוב בין הבקיאות המעמיקה בנוגע לאיברים שנבחנים, הניסיון שמונע פספוסים והאפשרות להקדיש את מלוא תשומת הלב הנחוצה לכל פרט ופרט בממצאי הסיטי מבטיח רמת דיוק מרבית, ולמעשה סיכון אפסי להתרחשות טעות. התוצאות ניתנות תוך 24 שעות ומעניקות את השקט הנפשי הכל כך חיוני בזכות הידיעה הוודאית של המצב הרפואי והאפשרות לקבל את ההחלטות הנכונות.

למה כדאי לבצע חוות דעת נוספת לבדיקת CT?
5 (100%) 3 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים