המצבים בהם מומלצת בדיקת MRA

בדיקת MRA

מאז שפותח מכשיר ה-MRI, בשנות השבעים של המאה הקודמת, בוצעו באמצעותו אינספור בדיקות שהובילו לאבחונים מדויקים להפליא. אחד הסוגים הספציפיים החשובים ביותר של מכשיר הדימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging) נקרא MRA – כשהכוונה היא למעשה לבדיקת MRI שמדגימה את מצבם של כלי דם במקום מסוים בגוף האדם. בפרט משמשת בדיקת ה-MRA כדי לזהות בעיות בכלי הדם החשובים במוח ובצוואר.

היתרונות המשמעותיים של בדיקת MRA מוח

לבדיקות ה-MRA, ובפרט אלה שמתמקדות בכלי הדם במוח ובצוואר, ישנם 3 יתרונות משמעותיים ביחס לאמצעי דימות אחרים ובפרט ה-CT.

ראשית, התוצאות מדויקות מאוד. כשכל פגם בכלי דם כזה או אחר, כולל הקל ביותר, עלול להשפיע באופן משמעותי על הבריאות, כמובן שאסור להתפשר על רמת המהימנות והדיוק של הבדיקה.

יתרון שני של MRA מוח הוא שפעולתם של מכשירי ה-MRI מבוססת על שדה מגנטי ולא על קרני רנטגן. בהתאם הנבדקים לא נחשפים לקרינה מייננת שעלולה להיות גם מסוכנת, ובפרט כשהאיבר שנבדק הוא האיבר הרגיש והחשוב ביותר שלנו.

היתרון השלישי הוא שה-MRI יודע להדגים גם את הדפנות של כלי דם, בעוד ה-CT מדגים רק את החלק הפנימי. בזכות היכולת לזהות גם את מצבן של הדפנות ניתן לקבל תמונת מצב מלאה ולזהות גם בעיות שקשורות לחלק זה של הוורידים והעורקים.

המצבים שמצדיקים MRI של כלי דם

בדיקת MRA, כלומר MRI של כלי דם, מומלצת במקרים הבאים:

* טרשת עורקים – בעורק הצוואר, מצב שעלול להוביל לשבץ מוחי.

* כאבי ראש רב עוצמה – עקב עיוות מבני בוורידים ובעורקים במוח, מצב שעלול להסתיים בדמם מוחי ובנזקים חמורים ובלתי הפיכים לאיבר הקריטי.

* וסקוליטיס והמטומה – מחלות של הדפנות בכלי הדם. וסקוליטיס היא דלקת שגורמת לדליפה של דם מתוך הווריד או העורק וכתוצאה מכך לנפיחות באזור ולבצקת. בחלק מהמקרים התוצאה של הדלקת היא ירידה באספקת הדם וכתוצאה מכך נזק לאיברים ולמערכות שלא קיבלו מספיק חמצן. המטומה היא הצטברות של כמות גדולה מדי של דם ברקמה, ובעצם מעין שטפי דם פנימיים בעקבות מחלה או פציעה.

* מפרצת – מצב שבו כלי דם מתרחב באופן ניכר ועלול להתפוצץ. זהו מצב מסכן חיים שחובה לאבחן במהירות!

* תכנון ניתוח – כשהמטרה היא מניעת פגיעה בכלי דם ובפרט אלה החשובים.

מאפייני בדיקת MRA

בדיקת MRA אורכת כ-30-40 דקות. היא בטוחה לחלוטין, לא גורמת לכאב (אבל בדרך כלל כן לאי נוחות קלה עקב הצורך לשכב ללא תנועה בתוך מיטה שנכנסת לחלל צר. אם אי הנוחות רבה, בגלל קושי לשהות במקומות סגורים, ניתן להיעזר בתרופות הרגעה או זריקות טשטוש. במקרים חמורים במיוחד בדיקת ה-MRA תתבצע בהרדמה).

אחרי שמסתיימת הסריקה עצמה של האיבר שבו רוצים לבדוק את מצבם של כלי הדם, מגיע שלב הפענוח. לנוכח הרגישות הגבוהה מאוד של פענוח MRA מוח, ובעצם כל MRI של כלי דם, מומלץ לשקול פנייה לשירות פענוח פרטי – שירות זה ניתן על-ידי נוירורדיולוגיים פרטיים ובעלי בקיאות מעמיקה לגבי מבנה המוח, שיכולים להקדיש את מלוא תשומת הלב לכל ניואנס ולכל ממצא, וכך להבטיח אבחון מדויק לחלוטין.

המצבים בהם מומלצת בדיקת MRA
5 (100%) 2 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים