דגשים בעת פנייה לחוות דעת רפואית שניה ל CT

עלות MRI פרטי מחיר

מכשירי הדימות  שעוזרים לרופאים לאבחן במדויק את המצב של המטופלים הפכו למשוכללים מאוד במאה העשרים ואחת, ובמיוחד מדובר על הטומוגרפיה הממוחשבת, או בשם המוכר יותר – CT (ראשי תיבות של Computed Tomography).

בדיקות CT מספקות מידע מקיף ומדויק לגבי איברים פנימיים שונים, מהכבד דרך הטחול, הריאות, כלי הדם וכלה במוח. הבדיקה אורכת דקות בודדות, זולה באופן יחסי (יתרון שאי אפשר להתעלם ממנו במציאות שבה מערכת הרפואה הציבורית מחויבת להתחשב גם בשיקולים כלכליים) ובהתאם נפוצה מאוד. יחד עם זאת יש גם בעיה שאסור להתעלם ממנה: חוסר איבחון מלא ומדויק של הממצאים.

באילו מקרים נדרשת חוות דעת שנייה לגבי ממצאי CT?

על-פי הערכות של אנשי מקצוע בכירים בתחום הרפואה בישראל, בלפחות 10% מהמקרים ישנה טעות בפענוח ממצאי CT. למעשה יש גם הערכות שמדברות על 20% מהבדיקות שבסופו של דבר לא מספקות לרופא המטפל את המידע שהוא זקוק לו כדי להחליט האם אכן ישנה מחלה או פגיעה, ומהו הטיפול המתאים ביותר.

פענוח בדיקת CT שאינו מדויק לחלוטין עלול לגרום לשלושה סוגי נזקים:

א. אי מתן טיפול רפואי בזמן – ומאחר שבמצבים רפואיים רבים ממד הזמן הוא קריטי, התוצאה עלולה להיות נזקים בלתי הפיכים למטופל שרק לאחר החמרה במצבו ועריכת בדיקות נוספות יתבצע סוף סוף אבחון נכון.

ב. טיפול לא אופטימלי – גם אם הפענוח מזהה קיומה של מחלה או פגיעה, אבל בגלל טעות אין תוצאות מדויקות, האדם אמנם יקבל טיפול אבל הוא עלול להיות לא זה האופטימלי, וגם במקרים האלה הנזקים עלולים להיות חמורים.

ג. טיפול מורכב ועתיר תופעות לוואי למי שכלל לא זקוק לו – עקב אבחון שגוי שמזהה מחלה שלא קיימת באמת.

באופן טבעי למטופלים אין את הידע הרפואי הנדרש כדי לזהות טעויות במהלך הפענוח. במקרים מורכבים כשההחלטה אם לטפל או לא, ואם כן באיזה דרך לבחור, עלולה להיות עניין של חיים או מוות, או כשהיא משפיעה באופן דרמטי על איכות החיים, מומלץ לא להסתכן ומראש לפנות לקבלת חוות דעת נוספת לגבי תוצאות ה-CT.

גם כשהאינטואיציה שלכם מעלה סימני שאלה לגבי הפענוח, כדאי לקבל חוות דעת שנייה, והמלצה זו תקפה גם כשמדובר במצב רפואי נדיר יחסית כך שיש סיכוי סביר שלרדיולוגים במכון ה-CT אין את המיומנות הנדרשת כדי להבטיח פענוח מיטבי.

מי מספק חוות דעת נוספת על תוצאות בדיקת CT?

מי שמספקת חוות דעת נוספת לגבי תוצאות בדיקות CT היא נוירורדיולוגית בכירה (או נוירורדיולוג בכיר, כמובן). למרות תחושת הדחיפות המוצדקת, חשוב להקדיש תשומת לב לבחירת איש או אשת המקצוע שיעברו על הממצאים שהפיק מכשיר הטומוגרפיה הממוחשבת. דגש אחד הוא ניסיון רב – זהו אחד ההבדלים הקריטיים בין מי שמבצע פענוח CT פרטי לבין הרדיולוגים במכונים. דגש שני הוא תת התמחויות: מסלול ההכשרה של הרדיולוגים ארוך ותובעני, אבל גם כשהוא מסתיים ההכשרה נמשכת – ולמי שעובר או עוברת תת התמחויות ספציפיות יש יתרון משמעותי, ובפרט במקרים המורכבים שמטבעם מחייבים ידע רב במיוחד.

חוות דעת שנייה לתוצאות CT מתקבלת תוך 24 שעות. חשוב להדגיש שלמרות מהירות מתן התשובה, כמובן שהדבר לא בא על חשבון הדיוק והאיכות – בזכות העובדה שנוירורדיולוגית שמבצעת פענוח פרטי מקדישה את כל כולה לבדיקה שלכם ולא נתונה תחת לחץ זמן רב כמו רדיולוגים במכון (וזו גם הסיבה העיקרית לטעויות הרבות בפענוחים הסטנדרטיים).

דגשים בעת פנייה לחוות דעת רפואית שניה ל CT
4.33 (86.67%) 3 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים