אילו מצוקות רפואיות ניתן לזהות באמצעות בדיקת CT בטן?

CT23

הכליות, הכבד, המעיים, הלבלב, כיס המרה – כולם שוכנים בחלל הבטן. לכולם תפקידים חיוניים מאוד בגוף שלנו, ולכן כשהם נפגעים מכל סיבה שהיא, או כשיש חשד לפגיעה באחד מהם, חשוב מאוד לקבל תמונת מצב מפורטת ואמינה. הדרך האפקטיבית ביותר לדמות את האיברים הנ"ל היא באמצעות בדיקת CT בטן. בפרט נהוג להשתמש באמצעי דימות זה כדי לזהות את המצוקות הרפואיות הבאות:

אפנדיציטיס

דלקת בתוספתן, או בשם המוכר יותר אפנדיציטיס, היא מצב מסוכן. הדלקת מופיעה בעיקר בגילאי הילדות והנעורים, ומתבטאת בכאבים חזקים מאוד בחלק התחתון של הבטן, בצד ימין – כתוצאה מחסימה במוצא התוספתן (עקב שאריות מזון, שאריות צואה או בלוטות לימפה מוגדלות). בחלק מהמקרים נדרשת כריתה של התוספתן, שהוא חלק מהמעי הגס, ולפני שיתבצע ניתוח כזה נדרשת באופן טבעי הוכחה חד-משמעית לקיומה של הדלקת – הוכחה שמתקבלת באמצעות CT בטן.

אבנים בכליות

אבנים בכליות הן תוצאה של התגבשות מלחים שונים שמופרשים בשתן. ההתגבשות באה לידי ביטוי בכאב חד ובמקרים חמורים עלולה להוביל לאי ספיקה של הכליות. בדרך כלל יתבצעו מספר בדיקות מקדימות כדי לוודא שאכן מדובר באבנים – בדיקת דם, שתן ו-US – אבל כדי לזהות בוודאות את מיקום האבנים בכליות או בדרכי השתן נדרשת בדיקת CT בטן. ממצא חשוב נוסף הוא גודל האבנים, שלפיו נקבעת שיטת הטיפול (האופציות המקובלות ביותר הן ריסוק בגלי הדף, ריסוק מלעורי ואורטרוסקופיה).

חסימה חריפה במעיים

חסימה במעיים – גם חלקית וגם מלאה, גם במעי הגס וגם במעי הדק – היא מצב מסכן חיים. הסיבה לכך היא שהחסימה מונעת הוצאת פסולת מהגוף (כצואה), ולכן נוצר לחץ משמעותי על דפנות המעי. בגלל הלחץ אספקת הדם לאזור נפגעת, ועלול להתפתח נמק בדופן. נקב בדפנות המעי הגס יוביל לדליפה של צואה אל חלל הבטן כתוצאה מכך זיהום חמור שעלול להוביל גם למוות. סכנה נוספת היא אובדן תיאבון עד כדי התייבשות. בדיקת CT של חלל הבטן תתבצע על-מנת לוודא שאכן מדובר בחסימה ולמצוא את מיקומה המדויק.

דלקת בכליות

דלקת כליות – המונח המקצועי הוא פיאלונפריטיס – מתרחשת כשחיידקים זולגים משלפוחית השתן אל הכליות. בחלק מהמקרים הדלקת היא בכליה אחת ובחלק מהמקרים בשתי הכליות. הגורם העיקרי הוא דלקת בשלפוחית השתן. הסימפטומים האפשריים הם הקאות, שלשולים, דם בשתן (וגם ריח עכור בשתן), כאבים בזמן מתן השתן, תכיפות רבה מהרגיל במתן שתן, חום וכאבים בגב התחתון (בצד אחד או בשני הצדדים). השלב הראשון של האבחון הוא בדיקת דם ובדיקת שתן, ולאחר מכן תתבצע גם בדיקת CT.

שחמת הכבד

שחמת הכבד היא מחלה שנגרמת בגלל מחלה אחרת, לרוב הפטיטיס (B או C). גם אלכוהוליזם עלול להוביל לשחמת הכבד, שהסימפטום העיקרי שלה הוא רקמה צלקתית באיבר החיוני. סימנים חיצוניים למחלה הם בטן נפוחה ועור צהוב, ואם US כבד מציגה אינדיקציה לשחמת, תתבצע גם הבדיקה המתקדמת יותר, CT בטן.

בכל המקרים הנ"ל יש חשיבות רבה מאוד לאיכות הפענוח. במידת הצורך אפשר להיעזר בשירות פענוח פרטי, שניתן ע"י רדיולוג בכיר ועתיר ניסיון.

אילו מצוקות רפואיות ניתן לזהות באמצעות בדיקת CT בטן?
5 (100%) 1 vote
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים