חוות דעת שנייה

jeshoots-com-l0j0DHVWcIE-unsplash

מצד אחד, יש התקדמות עצומה בעולם הרפואה ובפרט בכל מה שנוגע לאבחון המצב הרפואי המדויק של כל אחד ואחת מאיתנו, גם כשמדובר על איברים פנימיים מורכבים, וכולל אפילו עוברים בבטן אימם. מצד שני, המרכיב האנושי במערכת עדיין דומיננטי להפליא, וכמו בכל מקום שיש בני אדם יש גם טעויות – ולכן יש מקרים שבהם מומלץ לקבל חוות דעת נוספת. בעמוד זה תמצאו המלצות לגבי המצבים שבהם כדאית חוות הדעת השנייה, מה חשוב לברר במסגרתה ואיך להבטיח בסופו של דבר אבחון תקין לחלוטין ובהתאם תוכנית טיפול אופטימלית.

מתי כדאי לבקש חוות דעת נוספת?

אנשים זהירים במיוחד יגידו שתמיד כדאי לקבל חוות דעת שנייה. כמובן שהכוונה היא לא כשמדובר על שפעת קלה או דלקת גרון פשוטה, אבל כשממילא פונים לרופא מומחה להתייעצות, ובוודאי כשעוברים בדיקת דימות מורכבת כמו CT או MRI, התועלת של עוד חוות דעת היא גדולה. בפרט מומלצת אופציה זו במקרים הבאים:

* כשמדובר על מצב רפואי נדיר יחסית – ולכן יש סיכוי סביר שפענוח ממצאי ה-CT או ה-MRI, ואפילו ההמלצה של הרופא המטפל, לא מבוססות על ידע רלוונטי (שהוא נדיר יחסית).

* במקרה של מחלה ק

שה שמחייבת טיפול מורכב – ככל שהשפעת חוות הדעת הראשונה על החיים שלכם משמעותית יותר, כך כדאי יותר להתייעץ עם עוד מומחה או לוודא שהבדיקות פוענחו באופן מושלם. המלצה זו תקפה לשני מצבים, גם אם היה חשש למחלה והדיאגנוזה הייתה שאתם בריאים, וגם אם נמצאתם חולים ואתם עומדים לפני הליך רפואי עם סיכון של ממש, סיבוכים ו/או תופעות לוואי.

* כשהרופא המטפל לא מציג בפניכם את כל האפשרויות – לא תמיד קל להגיע למידע הרלוונטי, אבל כן חשוב להתעמק ולהבין מהן כל האפשרויות שיש ומהן כל ההשלכות של ההצעה של הרופא.

* אינטואיציה – מעורבות גבוהה בהחלטות המתקבלות במסגרת האבחון והטיפול היא קריטית. שילוב האינטואיציה עשוי גם הוא לתרום להתמודדות המיטבית עם כל מצב מכל סוג.

מה חשוב לברר במסגרת חוות הדעת השנייה?

חשוב להבין כי חוות דעת שנייה היא לאו דווקא ניסיון לסתור את האבחון הראשון או את ההמלצות שקיבלתם מהרופא. המטרה היא התעמקות ובירור יסודי יותר של המצב. בהתאם כדאי להבין מהם כל הטיפולים האפשריים במחלה, כולל אלה שלא נכללים בסל התרופות ואולי אפילו לא הגיעו לארץ, על מה מבוססת הדיאגנוזה והאם חלק מהממצאים סותר אותה (כדי להגיע לאבחון המדויק ביותר), ועוד.

בכל מקרה רצוי להתנהל בשקיפות, גם מול הגורמים שמהם התקבלה חוות הדעת הראשונה וגם מול אלה שמספקים את חוות הדעת הנוספת.

jonathan-borba-v_2FRXEba94-unsplash

למה חוות דעת שנייה על ממצאי MRI או CT היא חובה במצבים רבים?

אחד המצבים השכיחים שבהם חוות דעת שנייה היא כמעט חובה, ואולי אפילו חובה של ממש, הוא פענוח CT או MRI במצבים רפואיים מורכבים. הרדיולוגים שעובדים במכונים (גם בבתי החולים וגם אלה הפרטיים) הם אמנם אנשי מקצוע שעברו את ההכשרה הנדרשת, אולם לא תמיד יש להם את מלוא הניסיון ההכרחי, ועוד יותר מכך לא תמיד יש להם את מלוא הזמן הדרוש לפענוח. התוצאה: עפ”י מחקרים שונים, ב-10% ל-20% מהפענוחים קיים תת איבחון או חוסר איבחון מלא של הממצאים.

על-מנת להיות בטוחים שהממצאים של המכשירים המשוכללים הניבו גם את האבחון המדויק ביותר, מומלץ לפנות לשירות פענוח פרטי, שניתן על-ידי נוירו-רדיולוגית בכירה ומנוסה, שכמובן יכולה להקדיש לכל פרט ופרט את הזמן הדרוש.

חוות דעת שנייה
5 (100%) 2 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים