בדיקות MRI וסיטי בהריון

הריון הוא תקופה מרגשת מאוד שבסיומה מתרחש אחד הרגעים המופלאים בחייה של אישה – הבאת ילד או ילדה לעולם. על-מנת להבטיח הריון תקין ולעקוב לכל אורך התקופה אחרי התפתחותו של העובר ברחם, ובפרט כשישנו חשד לבעיה כלשהי, ישנן מספר בדיקות מתקדמות שכדאי להכיר. חלקן הן חלק בלתי נפרד מהמעקב אחרי כל הריון ואחרות יבוצעו כשנדרש אבחון מקיף ומעמיק של מצב העובר ומצב ההריון.

אולטרסאונד שליש ראשון

הבדיקה הראשונה שמתבצעת במהלך ההריון (מעבר לבדיקות אחות שמומלץ לבצע אחת לחודש עד לשבוע ה-36 של ההריון, ולאחר מכן אחת לשבועיים) היא אולטרסאונד. מטרת הבדיקה, שנערכת בין השבוע השישי לשבוע ה-12, היא לאתר את מיקומו של שק ההריון (כלומר האם הוא ברחם או מחוץ לרחם) ולוודא שלעובר יש דופק. בדיקת אולטרסאונד זו מאפשרת גם לדעת כמה עוברים מתפתחים ומתי בעצם החל ההריון. ניתן לבצע בדיקה זו בגישה בטנית, גישה נרתיקית או משולבת.

סיסי שליה או מי שפיר?

אחד הדגשים החשובים במסגרת כל מעקב הריון הוא זיהוי פגמים גנטיים מוקדם ככל האפשר, כך שלהורים תהיה האפשרות לקבל החלטה מושכלת אם ברצונם להמשיך בהריון. ישנן שתי בדיקות שיודעות לאבחן בוודאות פגם כרומוזומלי דוגמת זה שמוביל לתסמונת דאון, והן סיסי שליה ומי שפיר.

היתרון המרכזי של סיסי שליה הוא שהבדיקה מתבצעת כבר בין השבוע ה-6 ל-13 (בעוד מי שפיר נערכת בין השבוע ה-16 ל-20), כך שאם ישנו פגם גנטי האבחון מוקדם יותר. לעומת זאת הסיכון להפלה עקב סיסי שליה גבוה יותר – כ-1% לעומת כ-0.5% במסגרת בדיקת מי שפיר (כמובן שאין טעם לערוך את שתי הבדיקות).

סיסי שליה מבוססת על לקיחת דגימה מזערית מהשליה באמצעות מחט. את המחט ניתן להחדיר בגישה בטנית או בגישה וגינלית, ובכל מראה היא מוכוונת אל השלייה בעזרת אולטרסאונד. התאים שנלקחים מהשליה מגודלים במעבדה כך שניתן יהיה לבחון את מספר הכרומוזומים ואת המבנה שלהם.

בדיקת מי שפיר מתבצעת אף היא תחת אולטרסאונד, כשהמחט שמוחדרת אל שק השפיר שואבת מתוכו כ-25 סמ"ק של נוזל (מתוך בסך הכל כ-250 סמ"ק שישנם בו בשלב שבו מבוצעת הבדיקה). משך הבדיקה הוא דקות בודדות והיא כרוכה בכאב מסוים. מומלץ לאחר מי שפיר לנוח כ-24 שעות וכן להימנע ממאמץ משמעותי במשך 48 שעות נוספות.

האם ניתן לבצע CT או MRI בהריון?

סיסי שליה ומי שפיר בודקות רק פגמים שמבוססים על בעיה בכרומוזומים. כשישנו חשד לבעיה אחרת בהתפתחות העובר (בעקבות אולטרסאונד, סקירת מערכות מוקדמת או סקירת מערכות מאוחרת), ונדרש אבחון מקיף ומדויק במיוחד, ההתוויה היא בדיקת MRI.

בדיקת MRI בהריון מתבצעת גם כשישנו חשד לבעיה רפואית מורכבת אצל האישה ההרה. בדיקות MRI לא כרוכות בחשיפה לקרינה שעלולה להיות מסוכנת ועל כן הן בטוחות לנשים הרות. בדיקת CT לעומת זאת כרוכות בחשיפה לקרינה מייננת, ולכן בדרך כלל תועדף אופציית ה-MRI. כשאין ברירה אלא לבצע CT בהריון חשוב לנקוט בצעדי הגנה אפקטיביים ובפרט להגן על אזור הבטן מהקרינה.

 

בדיקות MRI וסיטי בהריון
5 (100%) 1 vote
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים