לקראת אנגיו ראש (כלומר: בדיקת CT אגניוגרפיה ראש)

בדיקת MRI - דוקטור סיגל טל

אנגיו ראש – או בשמה המלא, אנגיוגרפיה – הינה בדיקה שמטרתה לאבחן את מצבם של כלי הדם במוח. מאחר שכל פגיעה בכלי דם במוח, ובפרט בעורק התרדמני או בעורקים המרכיבים את מעגל וויליס, עלולה להוביל לנזק חמור ובלתי הפיך, ישנה חשיבות רבה לבדיקה שתספק תמונת מצב מדויקת בכל מקרה שבו ישנו חשד לפגיעה כזו. אנגיוגרפיה ראש מבוצעת באמצעות MRI או CT ועוד אופציה היא אנגיוגרפיה מוחית עם צנתר על בסיס צילומי רנטגן.

אילו פגיעות בכלי דם מוח אפשר לזהות באמצעות אנגיו ראש?

ישנם 5 סוגי פגיעות בוורידים ובעורקים שחשוב לבדוק באופן מעמיק:

א. קרע בכלי דם

ב. דליפת דם

ג. חסימה באחד מכלי הדם – חלקית (כלומר מצב שבו כלי הדם צר מכפי שהוא אמור להיות, וזרימת הדם אינה מיטבית) או מלאה (מצב מסוכן במיוחד, כמובן)

ד. מלפורמציה (עיוות מבני)

ה. התרחבות של אחד מכלי הדם – במקרים אלה ההתרחבות עלולה להוביל לקרע בכלי הדם (מפרצת) ולדמם מוחי שהינו מצב מסכן חיים ועל כן חשוב מאוד לאבחן בהקדם האפשרי כל התרחבות.

בנוסף תבוצע אנגיו ראש כחלק מהיערכות לניתוח – כדי שהרופא המנתח ידע בדיוק היכן ממוקם כל כלי דם חשוב וכך יימנע מפגיעה בו.

כיצד מתבצעת אנגיוגרפיה מוחית?

ישנן כאמור 3 דרכים לבחון את מצבם של כלי הדם במוח ובפרט את אלה שמזרימים דם למוח הגדול (העורקים שהם חלק ממעגל וויליס: העורק המוחי הקדמי, העורק המקשר הקדמי, העורק המוחי הפנימי, העורק הצרברי האחורי, העורק המקשר האחורי, העורק המוחי האמצעי והעורק הבזילארי), ואת העורק התרדמני שמזרים דם לצוואר ולראש: במכשיר CT, באמצעות MRI או עם רנטגן וצנתר.

לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות, והבחירה ביניהן היא על סמך שיקולים רבים ובפרט המטרה הספציפית של האנגיוגרפיה אצל כל מטופל ומטופלת.

אנגיוגרפיה ראש עם רנטגן וצנתר

השלב הראשון של אנגיו ראש עם צנתר הוא הזרקה של חומר ניגוד אל העורק התרדמני. למעשה ישנם שני עורקים תרדמניים, בשני צידי הצוואר ותפקידם הוא לספק דם לצוואר ולראש. כל אחד משני עורקים אלה מתפצל לשני עורקים, עורק תרדמני חיצוני ועורק תרדמני פנימי. הזרקתו של חומר הניגוד מאפשרת להדגים בצורה ברורה את זרימת הדם במיקומים הרלוונטיים באמצעות קרני רנטגן, ולשם כך מוחדר אל אחד מעורקי המפשעה צנתר. מערכת השיקוף מנחה את מבצע הבדיקה בניווט הצנתר אל העורקים בצוואר ובדרך זו הם מצולמים משלל זוויות. הבדיקה אורכת בדרך כלל בין חצי לשעה ומבוצעת בהרדמה מקומית וטשטוש קל. תיתכן אי נוחות מסוימת עקב הצורך לשכב ללא תנועה לאורך כל הבדיקה וכן במהלך החדרתו של הצנתר, אולם לא כרוך בכך כאב. הזרקת חומר הניגוד עשויה אף היא לעורר אי נוחות וכן ליצור תחושת חום באזור הצוואר. לאחר השלמת האנגיוגרפיה יש לשכב במשך כ-4 שעות מבלי להניע את רגל ימין, ועוד מגבלה היא הימנעות מפעילות גופנית מאומצת במשך כ-48 שעות. אלרגיות, בעיות בקרישת הדם או תפקוד כליה לא תקין עלולים לגרום לסיבוכים ועל כן חשוב לדווח על כל ההיסטוריה הרפואית וכן על תרופות שאותן נוטלים בקביעות כבר במועד קביעת התור.

היתרונות של CT אנגיוגרפיה ראש

ביצוע אנגיוגרפיה מוחית באמצעות CT מתאפיין בשני יתרונות מובהקים על-פני האופציה של הצנתר: ראשית, בדיקת CT אינה פולשנית ועל כן קל יותר לעבור אותה מה גם שהיא נמשכת דקות ספורות בלבד, ושנית, מכשירי CT מצליחים להדגים גם את כלי הדם עצמם וגם את הדפנות שלהם, ולמעשה גם מבנים אנטומיים נוספים הסמוכים לכלי הדם – כך ש-CT אנגיו ראש מספק מידע מקיף יותר לרופא המטפל ואפשרות לאבחון יסודי יותר.

גם בדיקה זו כרוכה בהזרקת חומר ניגוד, ועל כן גם כשזו האופציה הנבחרת יש לדווח על כל בעיה בתפקודי הכליה וכן על רגישות ליוד (חומר הניגוד שמסייע למכשיר הסי.טי לספק ממצאים ברורים ובכך מקל על הפענוח, שכמובן חייב להיות מקצועי לחלוטין, מבוסס על יוד ועל כן חשיבות הדיווח). לקראת CT אנגיו ראש נדרש צום של שעתיים. החזרה לשגרה מהירה ומידית.

בדיקת MRA ו-MRV של המוח

בדיקת MRI שמתמקדת בכלי דם נקראת MRA (כשבודקים את מצבם של העורקים) או MRV (כשבודקים את מצבם של הוורידים). היתרון העיקרי של MRA ו-MRV הוא שהן לא כרוכות בחשיפה לקרינה, ועל כן כשמדובר בנבדקים צעירים או בנשים הרות, זוהי ההתוויה המקובלת. אנגיו ראש באמצעות MRI נמשכת כחצי שעה. חומר הניגוד במקרה זה הוא גדוליניום ועל כן גם מי שרגיש ליוד או סובל מתפקוד לקוי של הכליות יכול לעבור את הבדיקה. כמו לגבי סוגי אנגיוגרפיה מוחית אחרים, ישנה חשיבות רבה לאיכות הפענוח ובמקרים רגישים ומורכבים כדאי לפנות לנוירורדיולוגית בכירה לקבלת חוות דעת שנייה תוך 24 שעות.

לקראת אנגיו ראש (כלומר: בדיקת CT אגניוגרפיה ראש)
4.75 (95%) 4 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים