מתי צריך לבצע בדיקת MRI מוח

בדיקת MRI - דוקטור סיגל טל

המוח הוא ללא ספק האיבר החשוב ביותר בגוף שלנו. בכל מצב שבו ישנו חשד לבעיה כלשהי שקשורה אליו, נדרש כמובן אבחון מדויק במיוחד, והדרך להגיע לאבחון זה היא באמצעות בדיקת MRI. בעמוד זה תמצאו פירוט של המקרים שבהם מופנים מטופלים אל בדיקת MRI מוח, הסברים על האופן שבו מתבצעת בדיקה זו והמלצות לגבי הפענוח.

באילו מקרים לבצע בדיקת MRI מוח?

ל-MRI שני יתרונות משמעותיים: רמת הדיוק הגבוהה של הבדיקה שמבוססת על שדה מגנטי רב עוצמה, ובפרט יש למכשיר הזה יכולת להדגים באופן מוצלח מרכיבים שונים של מערכת העצבים; והיעדר הקרינה (בדיקת CT לעומת זאת כן חושפת את הנבדקים לקרינה).

בהתאם במגוון רחב של מצבים מורכבים שקשורים למוח, מומלצת בדיקת MRI. בפרט זהו אמצעי הדימות האידיאלי במקרים הבאים:

  • מחלות מטבוליות שקשורות למוח
  • בעיות שקשורות לחומר הלבן במוח
  • חשד לגידול במוח
  • אפילפסיה
  • טרשת נפוצה
  • מום מולד במוח
  • הדמיה של ההיפופיזה – ובפרט במקרים של חשד לקיומה של אדנומה
  • תכנון ניתוח במוח – במקרים אלה הבדיקה מאפשרת מיפוי מדויק של האזורים הקשורים לתפקודים חיוניים כדי להבטיח שהם לא ייפגעו תוך כדי ההליך הכירורגי
  • ירידה בשמיעה – עקב בעיה עצבית
  • לאחר אירוע מוחי כדי לאבחן את היקף הנזק
  • אבחון “שבץ שקט” אצל אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון לעבור שבץ מוחי

כמו כן ישנה בדיקת MRI מוח ייחודית שנקראת MRA והיא מיועדת לספק תמונת מצב מפורטת של כלי דם חשובים. בדיקה זו מספקת מידע לגבי חסימות, מפרצות (התרחבות חריגה של כלי דם שעלולה להוביל לקרע) ודליפות, כולם מצבים מסכני חיים.

מהלך הבדיקה

בדיקת MRI מוח נמשכת זמן רב יחסית – בדרך כלל חצי שעה עד שעה. אמנם מדובר בהליך לא פולשני, וגם כזה שלא כרוכה בו חשיפה לקרינה וכמובן שלא כאב, אבל תיתכן אי נוחות ואפילו משמעותית עקב הצורך לשכב בלי לזוז זמן רב יחסית. גם השהות בחלל הסגור שהוא מכשיר ה-MRI תורמת לאי נוחות, וכך גם הרעש שמייצר מכשיר זה.

בדרך כלל הנבדקים מסתגלים לסיטואציה המלחיצה. במקרים קשים ניתן להשתמש באמצעי הרגעה וטשטוש שונים, ובמידת הצורך גם לעבור את הבדיקה בהרדמה. עוד כדאי לדעת שלאורך כל הבדיקה ישנו קשר רציף עם הטכנאי שמפעיל את המכשיר.

מרכיב נוסף בבדיקות MRI של המוח הוא גדוליניום. זהו חומר ניגוד שהופך את הממצאים שמספק המכשיר לברורים יותר כך שהפענוח קל יותר. חומר זה עלול להזיק לאנשים עם בעיות בכליות, ולכן לפני MRI מוח נדרשות בדיקות דם מקיפות כולל תפקודי כליה.

לאחר הבדיקה ניתן לחזור מיד לשגרה הרגילה (אלא אם כן הבדיקה בוצעה בהרדמה).

מה חשוב לדעת לגבי פענוח MRI מוח?

המוח שלנו הוא איבר מורכב במיוחד. יש בו מבנים אנטומיים זעירים ועדינים, ולכן לכל ניואנס ולכל פרט בממצאים של הבדיקה חשיבות עצומה לגבי הפסיפס שמורכב על-מנת להגיע לאבחון הנכון. בהתאם מומלץ לוודא שהפענוח הופקד בידיים המקצועיות ביותר שיש, כדי למנוע טעויות שעלולות לגרום לנזק חמור – בין אם עקב אבחון מחלה שלא באמת קיימת, ובין אם עקב פספוס פגיעה ולכן היעדר טיפול מתאים.

במידת הצורך ניתן לפנות לשירות פענוח MRI פרטי שמבוצע על-ידי נוירורדיולוג/ית בכיר/ה עם ניסיון רחב היקף במיוחד ובקיאות מעמיקה לגבי המוח על כל מרכיביו השונים. ד"ר סיגל טל הינה מומחית עם ניסיון רב בפענוח תוצאות MRI בכלל ובפרט MRI ראש ומוח. 

מתי צריך לבצע בדיקת MRI מוח
5 (100%) 2 votes
1 תגובה

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים