מה הן השאלות שכדאי לשאול את הרופא בחוות דעת שנייה?

CT23

כשאנחנו סובלים ממצוקה בריאותית כזו או אחרת, הרופא שמטפל בנו הוא הגורם המקצועי שאנחנו סומכים עליו. מן הסתם אין לנו את הידע הרפואי או את הניסיון הרלוונטי הדרושים כדי לבחון את ההמלצות שלו ולהחליט באופן מושכל אם לקבל אותן או לא – אבל כן יש לנו את האופציה לבקש חוות דעת נוספת.

כשמחליטים לפעול בדרך זו, ולמצוא רופא אחר, רצוי כמובן מומחה בעל ניסיון באבחון מצבים דומים לזה שמאפיין אותנו, חשוב מאוד להגיע לפגישה איתו מוכנים. בפרט כדאי להכין מראש רשימה של כל השאלות שתרצו לשאול את המומחה כדי להבין בדיוק מהו מצבכם ומה צריך לעשות. בעמוד זה תמצאו פירוט של שאלות חשובות וגם המלצות לגבי דרכי הפעולה הנכונות אחרי קבלתה של חוות הדעת השנייה. ולא משנה באיזה תחום מדובר, יכול להיות שמדובר על רופא עיניים, ויכול להיות שמדובר על רדיולוג, רופא שמתמחה ברפואה פנימית, כירורגיה, רפואת ילדים, ועוד.. 

השאלות החשובות כדי לקבל חוות דעת שנייה בעלת ערך

רבים טועים לחשוב שקבלת דעה רפואית נוספת כוללת רק הקשבה לדברי הרופא המומחה. כמובן שאנשי מקצוע מנוסים יספקו לכם מידע יקר ערך וחיוני גם בלי שתשאלו כלום – ובכל זאת מומלץ כאמור להכין מראש רשימה של שאלות שחשוב לקבל עליהן תשובה, כדי לוודא שהפגישה תניב מקסימום תועלת.

עוד כדאי לדעת בהקשר זה שלפי מחקרים רבים, לחולים שמפגינים רמת מעורבות גבוהה בטיפול, ובעצם כבר בשלב האבחון, יש סיכוי גבוה יותר להחלים במהירות ובאופן מלא. השאלות החשובות ביותר הן:

* מהי לדעתך האבחנה הנכונה ביותר עבורי?

* מהם כל הטיפולים האפשריים במצב שכזה?

* מהו היקף הניסיון שהצטבר לגבי כל סוג טיפול?

* מהם היתרונות ומהם החסרונות של כל אחת מהאופציות האפשריות?

* האם ישנם טיפולים חדשניים, אולי אפילו כאלה שעדיין לא הגיעו לארץ?

* מהו המקום הטוב ביותר לעבור בו כל טיפול?

כל השאלות הנ”ל תקפות למצב שבו אובחנה אצלכם מחלה או פגיעה. ישנם כמובן גם מקרים שבהם הסיבה לפנייה לקבלת חוות דעת רפואית שנייה היא כדי לדעת בוודאות אם אכן ישנה בעיה שמחייבת טיפול. כשזה המצב, שאלות רלוונטיות הן:

* מהי מידת הסבירות לקיומה של מחלה או פגיעה שמחייבות טיפול?

* מה יקרה אם אבחר להמתין ולא לטפל? האם המצב עלול להחמיר באופן בלתי הפיך?

* מהן תופעות הלוואי של הטיפול?

* האם ישנן בדיקות שעדיין לא ביצעתי ושעשויות לספק עוד מידע חיוני לצורך האבחון?

סוג אחר של מקרים שבהם חוות דעת נוספת היא מהלך אפשרי ואפילו חכם הוא כשעברתם בדיקה כגון CT או MRI וקיבלתם תשובות שאתם לא בטוחים לגב אמינותן. האופציה המתאימה במצב שכזה היא פנייה לשירות פענוח פרטי שמספק דעה רפואית נוספת של מומחים מנוסים כך שתוכלו להפיק את מלוא התועלת האפשרית מהדימות.

כשחוות דעת שנייה סותרת את הראשונה- מה כדאי לעשות?

כשפונים לקבל חוות דעת רפואית שנייה מומלץ להגיע לפגישה עם קרוב משפחה או חבר – כך שלא רק אתם תשמעו את כל המידע שיימסר אלא עוד אדם, ושום פרט לא ילך לאיבוד. המלווה יכול גם לעזור לכם לשאול את כל השאלות הרצויות.

במקרה של סתירה מהותית בין אותה חוות דעת נוספת לבין ההמלצות הראשונות שקיבלתם מומלץ להמשיך להתעמק בסוגיה וכן להפעיל אינטואיציה או לחילופין לחפש עוד מומחה שיעזור לכם להבין את התמונה במלואה.

מה הן השאלות שכדאי לשאול את הרופא בחוות דעת שנייה?
5 (100%) 4 votes
1 תגובה

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים